15

AktualnościWady postawy u dzieci – jak zapobiegać?

Wady postawy u dzieci – jak zapobiegać?

15 września 2014

Mała aktywność fizyczna, długie godziny spędzane w szkolnej ławce i w domu przed komputerem czy telewizorem, ciężki tornister – to wszystko fatalnie wpływa na rozwijający się kręgosłup. 

Aktywność fizyczna jest niezbędna dla kształtowania się kośćca i siły mięśni. Uprawianie sportu na świeżym powietrzu zapewnia też dawkę korzystnej dla układu ruchu witaminy D. Już od najmłodszych lat zachęcaj dziecko do gimnastyki, biegania, gry w piłkę czy jazdy na rowerze. Na wiek szkolny przypadają krytyczne okresy posturogenezy, kiedy powstaje najwięcej wad postawy. Brak ruchu i długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej zarówno w szkole, jak i w domu prowadzą m.in. do osłabienia mięśni stabilizujących i kształtujących krzywizny kręgosłupa. Niekorzystnie na aparat ruchu wpływa też nadmierna masa ciała, co dotyczy aż 28 proc. badanych dzieci.

Anna Mierzwińska, fizjoterapeutka i diagnosta funkcjonalny w Carolina Medical Center podkreśla, że niewykryte w porę wady postawy mogą pogłębiać się w miarę dorastania i negatywnie wpływać na zdrowie w przyszłości (prowadzą m.in. do niewydolności fizycznej i zmian zwyrodnieniowych układu ruchu). Dlatego na co dzień warto wyrabiać u dziecka nawyk przyjmowania prawidłowej postawy. Jeśli zauważysz coś niepokojącego, np. nadmiernie zaokrąglone plecy, asymetrię w ustawieniu barków lub miednicy, nierówne wcięcia w talii czy płaskie odbicie stopy, najlepiej zgłoś to ortopedzie – mówi nasza fizjoterapeutka dla magazynu „Zdrowie”. Większość wad postawy można skorygować, o ile nie zostaną wychwycone zbyt późno. Najskuteczniejsze będzie wykonywanie indywidualnie dobranych ćwiczeń pod okiem fizjoterapeuty. O akcesoriach przydatnych do radzenia sobie z problemem wad postawy można przeczytać w najnowszym numerze „Zdrowia”.